Onze visie
Mensen willen leren. Dat is een aangeboren kenmerk en dat is het uitgangspunt van Huiswerkinstituut Amsterdam.
Tegelijkertijd is leren een vaardigheid die je kunt ontwikkelen. Denk maar aan kinderen die met vallen en opstaan leren lopen. Aan leerlingen die moeite hebben met leren, bieden wij begeleiding, zodat ze, vanuit het gegeven dat ze wíllen, tot een optimaal studieresultaat kunnen komen. In onze visie bestaat Leren Leren uit het coachen van de leerling op de volgende pijlers:
het aanleren van strategieën (studievaardigheden)
het bevorderen van de zelfredzaamheid (o.a. plannen & organisatie)
het bevorderen van de intrinsieke motivatie
het bevorderen van een positief zelfbeeld.
Deze kwaliteiten hebben leerlingen ook na hun school- of studietijd nodig om zich te kunnen blijven ontplooien. Leerlingen vanaf 12 jaar zijn al in staat eerlijk naar zichzelf te kijken voor elke pijler. We streven ernaar de leerlingen binnen 6 tot 8 maanden zelfstandig thuis te laten leren als alle pijlers voldoende zijn. In de intensieve huiswerkbegeleiding hebben wij de theorie van de zone van de naaste ontwikkeling van de Russische leerpsycholoog Vygotski (1896-1934) doorgevoerd. Vygotski bedoelt met deze zone de kloof tussen datgene wat een leerling weet en kan en datgene wat hij nog niet weet en kan. Volgens Vygotski kan die kloof door de interactie tussen leerling en studiebegeleider/docent worden overbrugd. Door deze interactie wordt de leerling naar een hoger niveau getild.
Missie
Huiswerkinstituut Amsterdam (HIA) is hèt toonaangevende huiswerkbegeleidingsinstituut in Amsterdam dat vanaf 2001 intensieve huiswerkbegeleiding biedt om schoolprestaties te verbeteren en de zelfstandigheid te bevorderen. De ondersteuning stellen we op maat samen. Er is ruime aandacht voor persoonlijke groei. Kwaliteit staat bij ons voorop. Daaronder verstaan wij een flexibele dienstverlening met een hoge mate van betrokkenheid en zorg voor de leerling en de ouders.
Randvoorwaarden
Om leerlingen optimaal te begeleiden in hun studieproces werken wij met kleine groepen (maximaal 7) in een rustige en prikkelarme omgeving.
Doelstelling
De producten van ons instituut zijn gericht op het verbeteren van de schoolprestaties door de leerling zelfstandig en effectief te leren studeren. Ook blijven wij zelf leren, door deel te nemen aan bijeenkomsten en gesprekken binnen ons vakgebied. Onze begeleiders worden voortdurend getraind en gecoacht.
GRATIS E-BOOK